Navigation bar
  Print document Start Previous page
 4 of 7 
Next page End 1 2 3 4 5 6 7  

4
Valeria Solanas daarentegen reageert met verbijsterde woede:
“Opgevreten door schuld, schaamte, angsten en onzekerheden en een nauwelijks merkbare
fysieke sensatie bereikend als hij geluk heeft is de man desondanks geobsedeerd door het
neuken - hij zal een rivier van snot overzwemmen, een kilometer tot aan zijn neus door
braaksel waden als hij denkt dat daar een vriendelijk kutje op hem wacht. Hij zal een vrouw
neuken, die hij veracht, ieder mummelend oud wijf, en bovendien voor de gelegenheid
betalen. Waarom? Het opheffen van een fysieke spanning is niet het antwoord. aangezien
masturbatie daarvoor voldoende is. Het is geen bevrediging van het eigen ik, dat verklaart
niet het neuken van lijken en baby’s.”(blz. 22).
Haar reaktie is duidelijk:
“Seks is geen onderdeel van een menselijke verhouding; integendeel, het is een solitaire
belevenis, niet kreatief en een grove tijdverspilling.”
Veel vrouwen reageren op dezelfde manier. Dit is natuurlijk een oplossing waarbij veel
verloren gaat. Morris noemt naast de status-sex nog 9 andere funkties van de seksualiteit.
Helaas is het niet zo makkelijk die van de status-sex te scheiden. Freud heeft al beschreven
hoe ingewikkeld macht en seksualiteit verweven zijn.
De radikale Amerikaanse vrouwenbeweging verzet zich juist tegen de kombinatie van macht
en seks die beschreven wordt met “mannelijk chauvinisme.” Wanneer de analyse naar de
maatschappij wordt doorgetrokken komen er echter weerstanden. Vrouwen hebben immers
ook belang bij de mannelijke hiërarchie, omdat hun onderlinge hiërarchie daarvan is afgeleid.
Zij vechten om de hoogste man en als ze er een hebben proberen ze hem zo hoog mogelijk
op te jagen. Esther Villar is zeer welsprekend over de manier waarop vrouwen zo het
kapitalistische systeem in stand helpen houden.
Ook als vrouwen iets tegen het systeem zelf willen ondernemen, moeten ze nog beslissen
hoe. Ze zouden zich kunnen aansluiten bij die mannen, die het kapitalisme omver willen
werpen. Dit wordt bepleit door Evelyn Reed in Welke emancipatie? Volgens de marxistische
analyse is de macht in handen van een groep mannen die in het bezit is van de
produktiemiddelen en daardoor de anderen het grootste deel van de vruchten van hun arbeid
kan ontnemen. Evelyn Reed denkt dat als de particuliere eigendom nu maar afgeschaft zal
zijn en de klassen verdwenen, de vrouw ook zal zijn bevrijd. Zij baseert deze verwachting op
de door antropologen beschreven fase waarin de mannen jaagden en de vrouwen de
landbouw uitvonden. Ze beschrijft uitvoerig hoe er toen een vrouwenkultuur bloeide, met de
uitvinding van weven en pottenbakken, vuur en medicijnen, zonder privé-eigendom, in
communisme en demokratie.
Volgens mij zit er een zwak punt in deze redenering. De vrouwenkultuur kon juist ontwikkeld
worden omdat de mannen er helemaal niet waren. Ze waren op jacht. En toen ze
terugkwamen, omdat de uitvindingen van de vrouwen genoeg opbrachten en het jagen niet
meer nodig was, namen ze de vrouwenkultuur gewoon over. Reed zegt het zelf:
“In korte tijd beheersten ze niet alleen alle ambachten van de vrouwen, maar begonnen ze
ook snel verbeteringen aan te brengen in de gereedschappen, de uitrusting en de
werkmetoden.”(blz. 36)
Dat kon omdat ze door het jagen een goede sociale organisatie hadden moeten
opbouwen.(Morris blz. 16). De vrouwen werden uitgesloten van de sociale organisatie, zoals
ze dat van de jagersorganisatie waren geweest. Ze hielden huishouden en kinderen over.
Linkse vrouwen hebben gemerkt dat ze in de mannelijke verzetsorganisaties geen andere rol
vervullen dan in de rest van de maatschappij. Ze mochten typewerk doen, koffiezetten en of
op hun rug gaan liggen. Linkse mannen willen hun privileges evenmin opgeven als rechtse.
Ze hebben ze veel te hard nodig om hun strijd tegen de maatschappij te kunnen volhouden.
Ook zij hebben een hiërarchie en ze staan altijd bloot aan de verdenking dat ze in feite niets
anders willen dan de macht in de samenleving overnemen: zelf aan de top komen.
Wij zullen dan ook iets anders moeten verzinnen. Eigenlijk is het eenvoudig genoeg. Als wij
onderdrukt worden door onze banden met de mannelijke hiërarchie, dan verbreken we die
Previous page Top Next page