Navigation bar
  Print document Start Previous page
 2 of 5 
Next page End 1 2 3 4 5  

2
Het radikaal-feministische standpunt dat bewustwording van het bestaan van vrouwen (en
dus van het feit dat zij door mannen uitgebuit en onderdrukt worden) het nodig maakt de hele
analyse en strategie van het socialisme te herzien, heeft in elk geval bij mannelijk links geen
enkel gehoor gekregen. Linkse mannen blijven kennelijk liever tot hun laatste snik in al hun
krises (van het marxisme, van de sociaal-demokratie, van het leninisme) zitten, dan dat ze
hun hersens gebruiken om een toekomst te ontwerpen waarin ze zouden moeten (blijven)
afwassen.
Dit min of meer lijdelijk verzet van linkse mannen begint nu resultaat op te leveren. Een
aantal van hun vrouwen is aan de gang gegaan om het streven naar gelijkheid af te schaffen
(vrouwen moeten juist hun anders zijn exploiteren) en in één moeite door de laatste
feministen die nog aan het linkse geweten knaagden, onschadelijk te maken. Dat niet
zozeer, om de linkse mannen tegen het radikaal-feministische geweld te beschermen (dat is
niet nodig), maar om hun eigen positie als wetenschapsters en ideologen te verdedigen: hun
nieuwe feminisme is gehuld in positiekleding.
BLOEDJES
De positie van vrouwelijke ideologen in links mannenland is de laatste jaren heel wat
benarder geworden. De toevloed van nieuwe banen met een feministisch tintje in de
‘ideologische staatsapparaten’ begint te stagneren. Het wordt moeilijker om de achterban te
binden met beloftes van ‘revolutionair vrouwenwerk’. Zelfs voor goed opgeleide vrouwen
verdwijnt de mogelijkheid van een maatschappelijke karrière steeds verder uit het gezicht.
De soc-fem-braintrust heeft zich kennelijk zo in de situatie van de modale
middenklassevrouw ingeleefd dat zij zich verplicht voelt haar een reddingsboei toe te werpen
in dit uitzichtloos bestaan. Het idee is niet nieuw: ook de eerste feministische golf eindigde in
veel moederschapspropaganda. Maar het moederschapsideaal is ingrijpend
gemoderniseerd. Het is niet meer het oude sloverige leven, vol plicht en zelfopoffering, maar
een seksueel-emotioneel-erotische vervulling, die tegen saaiheid wordt afgeschermd door
veel pijn en woede omtrent dezelfde arme bloedjes, die de seksuele potenties van de vrouw
zoveel ontplooiingsmogelijkheden bieden.
Om dit mogelijk te maken moesten er binnen de soc-fem-theorie enige ingrijpende operaties
verricht worden. De rede van Outshoorn doet verslag van de laatste handgrepen daarvan.
Omdat het artikel wel weer op allerlei universitaire literatuurlijsten geplugd zal worden, lijkt
het ons van belang eens wat nauwkeuriger na te gaan hoe wetenschappelijk deze operatie
verricht wordt.
Het marxisme waarmee de soc-femsters hun relatie hadden, was niet dat van Marx en
Engels, want die zijn dood. Het was een marxisme van levende mannen (in krisis dus) en
voornamelijk dat van de door de SUN hier in de mode gebrachte Althusser. Hoewel in deze
theorie de staat en zijn ideologische apparaten hoogstens relatief autonoom zijn, behoort bij
de praxis van de binnen die apparaten aktieven het gebruik van het scheldwoord
ekonomistisch’. Ieder die over de invloed van ekonomische processen op het bewustzijn van
de daarbij betrokkenen spreekt is ‘ekonomistisch’. En zo worden dan uitgeverij de Bonte
Was en aktiegroep de Strijdijzers nu ingedeeld bij de ‘arbeidskracht-variant’ van het
feministisch marxisme. ARBEIDSKRACHT-VARIANT!
OUDERWETS
Voor wie niet vanzelf begrijpt dat arbeidskrachtvarianten hopeloos ouderwets zijn, wordt dat
nog eens uitgelegd: ‘Ook het marxisme waar men (De Bonte Was dus) op terug valt is het
oude marxisme van de beginjaren zeventig met haar (!) ekonomisch determinisme:
ekonomische uitbuiting levert de verklaring van de vrouwenonderdrukking tout court. Mannen
eigenen zich de meerwaarde toe van de arbeidskracht van vrouwen, een klassiek
marxistisch uitbuitingsbegrip. De socialistisch-feministische theorie over de huishoudelijke
arbeid wordt hierbij wel als aanvulling geaccepteerd, omdat zij het uitbuitingsmoment
aangeeft buiten de sfeer van de in het marxisme traditionele werkplek buitenshuis.’
Previous page Top Next page