Navigation bar
  Print document Start Previous page
 5 of 7 
Next page End 1 2 3 4 5 6 7  

De  Strijdijzers, uit Feminist 2, De Bonte Was, 1977
5
ONDERWIJSGROEP
We leven in een mannen-maatschappij.
Mannen hebben het alleen tegen mannen, ze zijn er voor elkaar en met elkaar.
De maatschappij is een homoseksuele mannen-maatschappij.
Dit wordt duidelijk aan de hand van de teorieën.
Teorieën zijn zaken van de heren: homoseksuele uitingen maar zonder lichaamskontakt.
De teorieën bestaan uit woorden. Moeilijke en duistere abstrakte woorden die de
uiteindelijke taal van de macht vormen.
KULTUUR / INSTITUTIES / TECHNIEK / DOEL / PROGRAMMA'S / DEFINITIES /
FUNKTIES / METODEN / STRUKTUREN / KATEGORlEEN / WETENSCHAP /
ONDERWIJS / VOORUITGANG
De mannelijke macht die via de taal de wereld in bezit neemt.
De kommunikatieve orde die een orde van de beheersing is en van de dood.
Een machts-spreken.
Wij, de vrouwen, fungeren in dit hele bedrijf als handelswaar, als bezit of als
ondersteuning van de mannelijke bezigheden met elkaar. 
Wij komen in de taal, hun taal, niet voor; alleen als het gaat over de handelswaar, het
bezit of de ondersteuning.
Verder zijn we onzichtbaar...onduidelijk.
Er wordt echter de schijn gewekt alsof we wel duidelijk aanwezig zouden zijn.
Daarvoor zorgt het onderwijs. Na de taal, die de macht veroverde, de beste uitvinding
om de macht te handhaven.
Het onderwijs leert ons onszelf te gedragen volgens een beeld dat mannen van ons
hebben (passief, afhankelijk, aantrekkelijk en verzorgend)
Een bestaand wezen maar zonder hoofd.
Een slapend wezen. Iets wat bestaat, een geprojekteerd beeld, maar verder
onzichtbaar.
Want de mensen zijn mannen.
Ook dat leren we in het onderwijs. We leren dat wij in ieder geval geen mensen zijn.
We leren verder om de mensen, de mannen dus, in hun waarden te laten.
En zelfs om hun waarden als de enige waarden te beschouwen.
KENNIS IS MACHT... SEX IS PRESTATIE...ONDERWIJS IS NOODZAKELIJK...
We worden op deze wijze afgericht op een plaats in hun arbeidsproces. Een vastomlijnd
beroep in hun maatschappij.
Zo leren we ook vrouwen met beroep meer waard te vinden dan vrouwen zonder
beroep.
We leren sex gebruiken om een zo begeerlijk mogelijk objekt te worden op de
huwelijksmarkt. We leren seksuele handelswaar te worden.
Daarvoor moeten we elkaar leren zien als rivalen en moeten we elkaar gaan
wantrouwen.
Zo worden we op onnavolgbare wijze tegen elkaar uitgespeeld.
Previous page Top Next page