Navigation bar
  Print document Start Previous page
 5 of 68 
Next page End 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  

De Bonte Was, FEMINIST 2, 1977. 
Valerie Solanas' S.C.U.M.-manifest
5
sie, zich schadeloos te stellen voor het niet-vrouw-zijn, gekombineerd met zijn
onvermogen tot geestelijk kontakt en medegevoel, heeft de man van de wereld een
stronthoop gemaakt. Hij is verantwoordelijk voor:
OORLOG: De normale wijze van de man om zijn niet-vrouw-zijn te kompenseren,
namelijk het afschieten van zijn penis, is volkomen ontoereikend, aangezien hij het
ding maar een zeer beperkt aantal keren kan afschieten. Hij doet het daarom op
werkelijk enorme schaal en bewijst de ganse wereld dat hij een 'Man' is. Aangezien hij
geen deernis bezit of de mogelijkheid tot medegevoel of tot het zich identificeren met
anderen, is het bewijs van zijn mannelijkheid een eindeloos aantal levens waard,
daarbij in-begrepen zijn eigen leven, want zijn eigen leven is zonder enige waarde en
hij zou liever sterven met een aureool van eer dan nog vijftig jaren verbeten voort te
ploeteren.
FATSOEN, BELEEFDHEID EN 'WAARDIGHEID': Diep in zijn hart weet iedere man dat hij
een waardeloos stuk stront is. Overstelpt door een besef van dierlijkheid en er diep
beschaamd over - met als enige wens, niet zichzelf te tonen, maar zijn volledig
lichamelijk ingesteld-zijn, zijn komplete egocentriciteit en de haat en minachting, die hij
voor andere mannen voelt, voor de anderen te verbergen, en voor zichzelf te
verbloemen de haat en minachting, die hij verwacht dat andere mannen voor hem
voelen - met een primitief gebouwd zenuwstelsel, dat gemakkelijk in de war wordt
gebracht door het geringste vertoon van emotie of gevoelens, probeert de man een
sociale 'code' op te leggen, die van een perfekte :minzaamheid verzekert, vrij van het
geringste spoor van persoonlijke gevoelens of ontstellende oordelen. Hij gebruikt
termen als 'copuleren', 'geslachtelijke omgang hebben' en 'gemeenschap hebben'
('seksuele gemeenschap' is voor mannen één woord teveel) omkleed met
hoogdravende manieren; het colbertje van de chimpansee.
GELD, HUWELIJK EN PROSTITUTIE, WERK EN VERHINDERING VAN EEN GEAUTOMATI-
SEERDE MAATSCHAPPIJ: Er is geen menselijk argument voor geld of voor het werken
van iedereen. Alle niet-kreatieve baantjes (prakties alle baantjes die nu worden
vervuld) konden lang geleden geautomatiseerd zijn, en in een geldloze maatschappij
kan iedereen zoveel van het beste van alles hebben als wenst. Maar er zijn
onmenselijke, manlijke argumenten om het geld-werk-systeem in stand te houden:
1. Kut. Vol verachting voor zijn bijzonder ontoereikende 'Ik', overmand door een intense
angst en een onmetelijk diepe eenzaamheid, wanneer hij met zijn ego wordt
gekonfronteerd, en op het gevaar af zich te hechten aan welke vrouw dan ook in de
vage hoop zichzelf kompleet te maken en in het mystieke geloof dat door goud aan te
raken hij in goud zal veranderen, hunkert de man naar voortdurend gezelschap van
vrou-wen. Het gezelschap van de meest abjekte vrouw is te verkiezen boven het alleen
zijn of het gezelschap van andere mannen, die uitsluitend dienen om hem te
herinneren aan zijn eigen afstotelijkheid. Maar vrouwen, met uitzondering van de erg
jonge of erg zieke, moeten worden gedwongen of omgekocht tot manlijk gezelschap.
2. Geef de tot geen kontakt in staat zijnde man de illusie van nuttigheid en stel hem in
staat zijn bestaan te rechtvaardigen door het graven van gaten en het weer opvullen
ervan. Het niets-te-doen hebben vervult de man met afschuw, omdat hem dan niets
anders blijft dan te peinzen over zijn groteske persoonlijkheid. Niet in staat tot kontakt
of tot liefde, moet de man werken. Vrouwen hunkeren naar aktiviteiten, die geheel in
beslag nemen, emotioneel bevrediging geven en zinvol zijn, maar bij gebrek aan
gelegenheid of mogelijkheid daartoe, geven zij er de voorkeur aan hun tijd te
verbeuzelen met al wat hun goeddunkt - slapen, winkelen, bowling, biljarten,
kaartspelen en andere spelletjes, zwanger zijn, lezen, wandelen, dagdromen, eten, met
http://www.purepage.com Previous page Top Next page