De Bonte Was, FEMINIST 2, Amsterdam 1977 
 
 
41
 
Feminisme en vrouwenkultuur 
 
Zijn dit twee verschillenden dingen? Hoort het bij elkaar of houdt feminisme automaties 
vrouwenkultuur in zich. Er is geloof ik nogal wat verwarring en onduidelijkheid over. Er 
zijn groepen vrouwen die zich uitsluitend bezighouden met het konstateren dat 
vrouwen in deze kultuur geen plaats hebben en van daaruit alsnog die ruimte opeisen 
en innemen. Vrouwen in de wetenschap houden zich bezig met het verkrijgen van 
speciale vrouwenstudies, anderen graven in het verleden en komen op de proppen met 
samenlevingsvormen die niet patriarchaal maar matrilineair of zelfs matriarchaal 
waren, ontlenen hieraan het bestaan van een vrouwenkultuur en willen die weer in ere 
herstellen. Dat het patriarchaat voor de opkomst van de industriële revolutie iets 
anders was dan het huidige wordt elders in Feminist uitgelegd en ik ga er hier niet 
verder op in. Een kleine groep zou zich het liefst op een eiland willen terugtrekken om 
gevrijwaard van alle invloeden een nieuwe samenlevingsvorm te ontwikkelen. Maken al 
deze aktiviteiten deel uit van het feminisme? Eigenlijk niet en waarom niet? Allereerst 
is het net zoiets als de geldkwestie en de inkapseling (Feminist I). Als we uitgaan van 
het feministiese standpunt dat deze maatschappij per definitie een 
mannenmaatschappij is en dus onderdrukkend werkt voor vrouwen wordt alle ruimte 
die vrouwen eisen, hen toegewezen door mannen: zij verkrijgen het. De houding ten 
opzichte van elk nieuw idee: aanvankelijk wat tegenstribbelen maar op den duur in 
naam der vooruitgang geld en ruimte beschikbaar stellen. De kapitalistiese struktuur is 
zeer elasties en er kan altijd nog wel wat bij op de duur is er altijd geld mee te 
verdienen. Elke toegestane vernieuwing zal geleidelijk aan aan het systeem aangepast 
moeten worden. En dat gebeurt dan ook. Op wetenschappelijk nivo zal de hierarchiese 
struktuur geëerbiedigd moeten worden en bij festivals zal de medewerking en 
goedkeuring van gemeentelijke instanties noodzakelijk zijn. Kunnen we de opbrengst 
van deze vrouwenaktiviteiten betitelen met feministiese vrouwenkultuur? Ook niet want 
het geldt maar voor het beperkte aantal vrouwen dat hierbij betrokken is en hierdoor 
bereikt wordt. En bij kultuur stel ik me toch voor dat hieronder wordt verstaan wat voor 
alle vrouwen geldt en is. In dat licht bekeken kom je op de vraag wat zou je dan onder 
vrouwenkultuur kunnen verstaan die geeneen vrouw uitsluit: naaien, koken, breien, 
zingen, dansen, schrijven, verzorgen bijv. Voorwaar een opwindend rijtje, ons van 
oudsher in de maag gesplitst en geen nieuws. Niets waarbij je je iets strijdbaars voor 
kan stellen. En dat is nu het verschil. Feminisme is per definitie een strijdkultuur. 
Strijdkultuur betekent o.a. strijd voeren met middelen en op een manier waarbij je je 
niet afvraagt of het kan, mag of past maar waarbij je je als doel stelt alle vrouwen 
bewust te maken van hun (onderdrukkende) situatie. De middelen die je daartoe 
gebruikt kunnen soms ludiek zijn, teater, zang, dans, maar mogen nooit een doel op 
zich worden. M.a. w. tijdens voorbereidingen van iets doe je dat met vrouwen onder 
elkaar op een heel andere manier en dat is een ontzettend goede ervaring en geeft 
ontspanning. Maar als je daar alleen maar tevreden mee bent blijf je steken. Van de 
drie aspekten, doel: vrouwenbevrijding - manier: met elkaar - middelen: uitingsvormen, 
hebben we de uitingsvormen niet zelf ontwikkeld, maar vanuit de mannenkultuur 
geleerd te gebruiken. M.a.w. we jatten en we zullen dat voorlopig nog wel een poosje 
blijven doen. 
Het is ook afschuwelijk om de hele kultuur in al zijn facetten sec over boord te moeten 
gooien. Maar de historie (evolutie) van de mens, zoals die beleefd, bekeken en geno-
teerd is, is in wezen de geschiedenis van de man, dus ook de kultuur.