De Bonte Was, FEMINIST 2, Amsterdam 1977 
 
 
50
wikkeling van hun produktiekrachten en de daaraan beantwoordende maatschappelijke 
omgang tot in zijn verste vertakkingen. Het bewustzijn kan nooit iets anders zijn dan 
het bewuste zijn, en het zijn van mensen is hun werkelijke levensproces. Wanneer in 
heel de ideologie de mensen en hun verhoudingen op hun kop lijken te staan als in een 
camera obscura, dan vloeit dit fenomeen uit hun histories levensproces voort. 
 
Ik heb al gezegd - op den duur went het wel. Nog maar eens lezen. Eigenlijk staat hier 
niets meer dan wat vrouwen in hun hart altijd al vinden: het gaat er om om het eten op 
tafel te krijgen. Dat is werkelijkheid. Wat je moet doen de hele dag, bepaalt hoe je 
denkt. (Het bewustzijn is niet anders dan het bewuste zijn). Marx heeft nog ergens in 
de kantlijn geschreven: mijn verhouding tot mijn omgeving is mijn bewustzijn. Naar 
vrouwen vertaald: mijn verhouding tot mijn man en mijn kinderen en mijn buren en mijn 
familie is mijn bewustzijn. Mijn schuldgevoel is een afspiegeling van hun agressie, als 
ik niet aan hun eisen voldoe. Het dagelijks werk brengt samenwerking mee, en met die 
samenwerking omgangsvormen, gewoontes. De strijd met de natuur levert bepaalde 
ideeën op hoe die natuur in elkaar zit en hoe je hem kan overwinnen: magie, 
godsdienst, wetenschap. De strijd van mensen onder elkaar eist spelregels en 
strategieën: recht, politiek. 
 
Materialisme: feministiese kritiek 
Misschien zijn we al wantrouwig geworden van de opsomming politiek, wetten, de 
moraal, godsdienst, metafysika. Want wij willen best geloven dat het werkelijke leven 
veel belangrijker is dan al deze verschijnselen. Maar wat Marx en Engels hier niet 
verklaren, is waarom, als dat werkelijke leven zo veel belangrijker is, iedereen dan 
schijnt te denken dat politiek, wetten enz. belangrijker zijn? Volgens hen is dat laatste 
zo, en wel zo sterk, dat de hele werkelijkheid op de kop lijkt te staan, zoals in een 
camera obscura.. Dit fenomeen vloeit volgens hen uit het histories levensproces voort. 
Histories levensproces, ammehoela, van wie zijn de politiek, de wetten, enz.? Van 
mannen. Van wie is het dagelijkse leven? Van vrouwen. Dan hebben we het primaire 
klasseverschil weer terug: mannenbezigheden zijn belangrijk, eervol  vrouwen-
bezigheden zijn onbelangrijk - onterend. 
(In Vrouwenwerk heeft De Bonte Was de teorie van Thorstein Veblen, die dit verder 
uitwerkt, samengevat. Evelyn Reed, in Womans Evolution, geeft een antropologiese 
uitwerking. Zie ook Feminisme en 
Vrouwenkultuur in dit blad). Als de hele sociale 
werkelijkheid op de kop lijkt te staan is dat volgens ons omdat mannen vrouwen 
onderdrukken. 
 
MATERIALISTIESE DIALEKTIEK VAN DE TEGENWOORDIGE 
SAMENLEVING: HET KAPITAAL 
Marx heeft de camera-obscura-teorie in zijn algemene vormen bij mijn weten niet 
verder uitgewerkt. Aan het slot staat dat de ideologen alles op zijn kop zetten, omdat 
ze hun vak (politiek, recht) zo belangrijk vinden. Het gaat hier dus om arbeidsdeling 
tussen mannen: de scheiding tussen hoofd- en handenarbeid. 
Maar hij heeft wel voor onze tegenwoordige samenleving uitgezocht hoe de dingen 
daar op de kop staan. We zullen eerst kijken hoe hij dat doet, en dan moeten we kijken 
of dat onder de tafel werken van het primaire klassenverschil toch misschien ook door-
werkt in zijn analyse - zodat die misschien niet. zo duidelijk en zo feministies is als hij 
zou kunnen zijn. (In andere vorm heb ik die vraag al eerder gesteld: wat is er 
gemeenschappelijk aan patriarchale samenlevingen?) Laten we maar eens beginnen 
te kijken wat er in het kapitalisme zoal op de kop staat. Wat is de ideologie (het geheel 
van ideeën, wetten, enz.) van het kapitalisme en wat is de werkelijke levenspraktijk die