FEMINIST 3, teksten Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot, Illustraties Annet Planten.  
Amsterdam 1982, De Bonte Was 
 
25
gedood.Voordat mannelijke slaven iets konden opleveren, moesten er gezagsverhoudingen tussen 
mannen onderling worden ontwikkeld en bevels- en disciplineringstechnieken. Oorspronkelijk 
bestonden die alleen uit zeer harde dwang en rechtstreekse kontrole. Die leverden alleen resultaat 
voor werk dat geen eigen initiatief, deskundigheid en arbeidsorganisatie vergde. Mannelijke 
slavenarbeid kon gebruikt worden in de mijnen en in de olijfteelt, maar niet op graanakkers. 
In alle gevallen waarin mannelijke slaven wel werkten, moest ze een perspektief geboden worden 
om ooit weer aan de vrije mannenkonkurrentie mee te mogen doen, door zich vrij te kopen. En wie 
bij middeleeuwse landarbeid nog steeds aan mannenwerk denkt, moet nog maar eens in het boek 
over Montaillou naar de opsomming van mannen- en vrouwentaken kijken: het is duidelijk dat 
mannen wel werken, maar onregelmatige en zichtbare dingen doen; het dagelijkse en onzichtbare 
werk is voor vrouwen, en de lijst daarvan is zo lang dat het duidelijk is dat ze zelden vrij hadden. 
Er zijn, kortom, twee manieren om de arbeid te organiseren: door de werksters zelf, op grond van 
haar onderlinge banden  en door middel van uitbuiting, op grond van de banden tussen de 
uitbuiters, de vaders, de heersers. En voor het analyseren van die laatste banden heb je een teorie 
nodig die niet in de eerste plaats over arbeid gaat maar over overheersing. Hoe lukt het bepaalde 
mannen om zich buiten en boven de vrouwengemeenschap te stellen, waarvan zij vroeger geheel 
afhankelijk waren? 
 
Overheersing: Max Weber 
 
De teorie over overheersing is prakties kant en klaar in de mannenwetenschap te vinden. Het is die 
van Max Weber (1864-1920) en hij is ontstaan in diskussie met de teorie van Marx, zoals die rond 
de eeuwwisseling werd opgevat: als een vrij mechaniese teorie over de afhankelijkheid van 
kulturele verschijnselen en ekonomiese wetten. Weber verwierp de Hegeliaanse visie op de 
geschiedenis als totaliteit. Hij stelde daar het individualisme, als metode en ideaal, tegenover. De 
mensheid bestaat uit een geheel van individuen, en als je iets van de geschiedenis wilt weten moet 
je bestuderen wat die individuen doen en waarom. Sociale wetten zijn de kansberekeningen die de 
individuen maken om hun gedrag op elkaar af te stemmen. De handelende individuen zouden ten 
onder gaan als zij elkaar niet begrepen: voorzover zij met elkaar te maken hebben, moeten zij een 
gemeenschappelijke sociale werkelijkheid scheppen. 
Dat zij dat doen brengt, volgens Weber, niet noodzakelijkerwijze met zich mee dat er een 
samenhang bestaat in de gehele sociale werkelijkheid. Alleen die individuen die iets met elkaar te 
maken hebben hoeven hun handelen op elkaar af te stemmen. De manier waarop zij dat doen kan 
per groep, per land, per periode verschillend zijn; de ene oriëntering hoeft zich niet 
noodzakelijkerwijze tot de andere te ontwikkelen. 
De wetenschappelijke toeschouwer moet dus, volgens Weber, afzien van zijn pogingen een totale 
samenhang in de historiese ontwikkeling van sociale formaties op te sporen. De sociale 
werkelijkheid is niet rationeel, door enig verstand, geordend  noch door het verstand van godheid 
of wereldgeest, noch door de gezamenlijke inspanningen van een naar overheersing van de natuur 
strevende mensheid. De wereld is in laatste instantie irrationeel, toevallig, chaoties. Toch kan de 
wetenschap wel enige systematisering aanbrengen. Menselijke handelingsgronden zijn niet oneindig 
gevarieerd. Weber onderscheidt drie vormen van richtinggeving (oriëntering) van het handelen: op 
grond van traditie, op grond van gevoelens, en op grond van rationele overwegingen. Alle vormen 
van overheersing moeten van deze oriënteringen gebruik maken. 
 
Overheersing en legitimatie 
 
Waarom is deze wetenschap, de verstehende (begrijpende) sociologie, zo geïnteresseerd in 
overheersing? Omdat overheersing de meest stabiele, en zo de gemakkelijkst te bestuderen, sociale