FEMINIST 3, teksten Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot, Illustraties Annet Planten.  
Amsterdam 1982, De Bonte Was 
 
43
 
De seksuele revolutie van het 
moederschap
  
 
Er zijn vrouwen die 'Uit vrouwen geboren' van Adriënne Rich een schitterend boek vinden; 
er zijn vrouwen die zeggen dat ze er geen bal van begrijpen; er zijn vrouwen die het een 
raar en rommelig boek vinden; er zijn vrouwen die het een griezelig en gevaarlijk boek 
vinden. 
Bij die laatste groep hoor ik. In dit stuk zal ik proberen uit te leggen waarom de 
opvattingen/theorieën van Adriënne Rich vrouwen geen stap verder brengen op de weg van 
gemeenschappelijke bevrijding, maar in tegendeel alle moeizaam verworven inzichten, 
veranderingen en toekomstplannen van de vrouwenbeweging in één beweging van de 
aardbodem vegen. De vrouw is natuur, zegt Rich, en dat moet zij blijven; sterker nog: de 
vrouw moet nog veel natuurlijker worden. 'Uit vrouwen geboren' gaat niet over de 
gemeenschappelijke macht van vrouwen om de samenleving te veranderen. 'Uit vrouwen 
geboren' is een instruktieboek over het moederschap in een nieuw jasje. 
 
Verwarring 
 
Dat er zo veel tegenstrijdige meningen over 'Uit vrouwen geboren' bestaan, is heel 
begrijpelijk als je ziet hoe rommelig het boek in elkaar zit. Dagboekfragmenten worden 
afgewisseld met gedichten, wetenschappelijke citaten met toespraken; telkens als je denkt 
'nu kan ik haar volgen, nu begrijp ik wat ze wil gaan zeggen' kom je weer terecht in een 
andere gedachtenstroom, vanuit weer een hele nieuwe invalshoek. Op den duur heb je de 
neiging om maar op te houden met je af te vragen wat die mevrouw nu eigenlijk precies 
wil; de vrouwen die dat doen 'ondergaan' het boek - en ze raken ervan in de war. Ze 
ondergaan de verwarring van Rich. Maar het grote verschil tussen de meeste lezeressen en 
de schrijfster is dat Adriënne Rich dit boek schreef toen ze zo'n twintig jaar moederschap 
achter de rug had; toen ze drie zoons, grotendeels op haar eentje verzorgd en grootgebracht 
had. Rich' s verwarring komt van een poging om te rechtvaardigen wat niet te 
rechtvaardigen valt: twintig min of meer weggegooide jaren waarin zij niet heeft kunnen 
doen wat zijzelf gewild had, maar waarin zij zichzelf volledig beschikbaar moest stellen; 
twintig jaar waarin haar energie omgezet werd in drie nieuwe Amerikaanse burgers. Als 
zij eerlijk geschreven had over de verbittering en de rankune, die logieserwijs het gevolg 
zijn van het moderne moederschap, dan had de lezeres er haar eigen les uitkunnen leren. 
'Begin er niet aan, meisjes', hadden zij Rich dan horen zeggen, 'het is verschrikkelijk'. 
Maar de rankune vanAdriënne Rich zit niet in de verplichte, totale opoffering die zij achter 
de rug heeft. Al haar woede gaat over wat zij denkt dat haar onthouden is; zij voelt 'woede 
om de verminking en de manipulatie van de verhouding tussen moeder en kind, die de 
grote, oorspronkelijke bron en ervaring is van liefde' (pag. 35) 
 
De moederband 
 
In 1970 schreef Shulamith Firestone in 'De dialektiek van de sekse' o.a. een hoofdstuk 
getiteld 'Weg met het kinderschap'. De eerste regels daarvan luiden: 'Vrouwen en kinderen 
worden altijd in één adem genoemd. ...De speciale band die vrouwen met kinderen hebben 
wordt door iedereen erkend. Ik echter ben van mening dat de aard van die band niets meer