Navigation bar
  Print document Start Previous page
 9 of 14 
Next page End 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14  

geschiedenis, verslagen, actieteksten Vrouwen Tegen Uitzetting, 1996-2002
9
geloven zo'n ingreep niet serieus zullen nemen, terwijl intussen wel de indruk wordt gewekt
dat Nederlanders de besnijdenis van meisjes niet principieel afwijzen.
Clitoridectomie is een vorm van castratie. Nawal el Sadaawi schrijft in 'De gesluierde Eva' dat
achter de westerse obsessie met deze vorm van vrouwencastratie een taboe verborgen ligt,
namelijk de wijze waarop in het westen de seksualiteit van vrouwen om zeep wordt geholpen.
Lees hierover ook Germaine Greer's 'De vrouw als eunuch'. 
Seksualiteit
'Nergens op de wereld bestaat er gelijkheid tussen mannen en vrouwen. In veel landen
hebben vrouwen geen enkele controle over hun leven, hun lichaam of hun ziel.' 
Op de derde dag praatten we over het onderwerp seksualiteit. Per subgroep konden we onze
eigen invalshoek kiezen. Hoewel de onderwerpen die aan de orde kwamen van groep tot
groep verschilden, konden alle deelneemsters zich vinden in de tekst van een van de
groepen:
'Een vrouw moet zelf kunnen beslissen of zij wil trouwen of ongetrouwd wil blijven. Binnen het
huwelijk moet een vrouwen zelf kunnen beschikken over haar eigen lichaam en haar
echtgenoot mag geen controle over haar uitoefenen. Dit betekent dat zij seks mag weigeren
en dat haar echtgenoot niet mag bepalen hoe zij zich moet gedragen. Godsdienst is van
invloed op het seksuele leven van vrouwen. Elke religie (we praatten over het christendom en
over de islam) heeft haar eigen normen en waarden als het gaat over hoe vrouwen moeten
leven. De katholieke kerk verbiedt het gebruik van voorbehoedmiddelen én abortus. Een
vrouw heeft het recht om te bepalen hoeveel kinderen zij wil hebben en hoeft niet de natuur te
volgen. Zij heeft het recht om haar gezin te plannen.
Cultuur is de levenswijze van een samenleving. Die drukt speciaal op de schouders van
vrouwen. Het is voor een vrouw moeilijk, zo niet onmogelijk, om anders te leven dan wat haar
als kind is geleerd. Een vrouw heeft recht op goed onderwijs want een goed opgeleide vrouw
betekent een goed opgeleide samenleving. Zij moet ook seksueel goed worden voorgelicht
zodat zij ook haar gezin goed kan voorlichten. Seksualiteit mag geen verboden onderwerp
van discussie zijn. Vrouwen moeten zich bewust zijn van de anatomie van hun lichaam.
Vrouwen zelf zullen oplossingen voor deze problemen moeten vinden. Ze moeten zelfrespect
hebben en respect voor andere vrouwen, ongeacht cultuur, godsdienst, wie je bent of waar je
vandaan komt. Vrouwen moeten onderlinge samenwerking voorstaan en bevorderen om
samen te kunnen bouwen aan een betere wereld.' 
(Burger)oorlogen
Als vrouwelijke vluchteling heb je weinig invloed op de ontwikkelingen in het land dat je hebt
moeten ontvluchten. De meeste landen van herkomst zijn landen waarin de burgeroorlog nog
niet voorbij is, waarin een (nieuwe) burgeroorlog een bedreiging voor de toekomst vormt, of
waarin een oorlog met een buurland dreigt of wordt uitgevochten.
Wat kunnen wij wel doen?
Dat was de vraag op de vierde dag van de Zomerschool. Het was niet moeilijk om het eens te
worden over de interne en externe oorzaken van burgeroorlogen. De opvatting van de
Wereldbank dat burgeroorlogen over het algemeen een binnenlandse oorzaak hebben en dat
het buitenland alleen financieel bijdraagt, werd van de hand gewezen als weer een nieuw
voorbeeld van westerse propaganda.
We besloten een Verklaring op te stellen, die we de hele wereld rond kunnen sturen en/of die
we voor een actie in Nederland kunnen gebruiken (hoe en wat van zo'n actie wordt nog
besproken). Na een schrijfsessie in kleine groepen, veel discussie, veel combineren van
diverse stukken en na het herschrijven van verschillende teksten, en tot slot na nog meer
discussie, luidt het resultaat als volgt: 
Previous page Top Next page