Navigation bar
  Print document Start Previous page
 32 of 163 
Next page End Contents 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37  

MISDADEN TEGEN DE VROUW
, Tribunaal Brussel 1976. Diana Russell & Nicole Van de Ven, 1977
Nederlandse vertaling, De Bonte Was, Amsterdam 1977
32
danst en toen het afgelopen was, werden de paar vrouwen die er nog waren, aangevallen en in
elkaar geslagen door een stel mannen. We worden voortdurend blootgesteld aan dit soort aan-
vallen, wat ons dwingt ons te verdedigen. Maar we willen niet steeds in de verdediging zijn. 
Ik wil nu de strategie beschrijven die onze groep in Engeland, een groep in Canada en ook  een
paar vrouwen in de Verenigde Staten bezig zijn te ontwikkelen om het hoofd te bieden aan de
vervolging die we ondervinden. Wanneer we ons organiseren voor huisvrouwenloon zijn we in de
aanval. En we willen samen in de aanval, om niet geïsoleerd te zijn van andere vrouwen. We
hebben de kracht van ons allemaal nodig.
Maar wat betekent de kampanje voor huisvrouwenloon specifiek voor lesbiese vrouwen? Als we
de strijd winnen betekent het om te beginnen dat we onze levensomstandigheden kunnen
veranderen met behulp van de tijd en het geld die ons dan ter beschikking staan. Ten tweede,
weten we dat enkel al door te zeggen 'huisvrouwenloon', - zelfs al voordat we de strijd winnen, -
we het beeld dat de mensen hebben van de vrouwelijke natuur, veranderd hebben. Huisvrouw-zijn
wordt, net als heteroseksueel-zijn, beschouwd als iets dat in onze aard ligt. Als we
'huisvrouwenloon' zeggen, zeggen we dat huisvrouw zijn integendeel een baan is en dat we er
geld voor willen hebben. Ten derde betekent het dat er miljoenen lesbiese vrouwen meer zullen
zijn. Er zijn nu miljoenen vrouwen die weten dat ze les bies zijn, maar daar niet voor uit kunnen
komen om ekonomiese redenen. Verder zijn er nog miljoenen vrouwen die zichzelf niet als lesbies
beschouwen, maar het misschien zouden zijn als de prijs daarvoor niet zo hoog zou zijn in
financieel en sociaal opzicht. Wij denken niet dat er een scherpe grens te trekken is tussen
lesbiese en heteroseksuele vrouwen. In feite is het vaak moeilijk het verschil precies vast te
stellen. Wat fantasieën betreft bijvoorbeeld: sommige lesbiese vrouwen hebben heteroseksuele
fantasieën, en sommige hetero-vrou-wen hebben lesbiese fantasieën. Het kardinale punt is voor
ons de mogelijkheid voor meer vrouwen om zichzelf te zijn. Dit betekent niet dat onze strategie
erop gericht is zoveel mogelijk vrouwen te bewegen lesbies te worden. Wij vrouwen moeten de
keuze hebben hoe we ons leven willen leiden. Maar we willen wel de mogelijkheid onszelf te uiten
en we weten dat we dat niet alleen kunnen. We weten dat als een vrouw in een erg geïsoleerde
positie besluit dat ze lesbies is, ze erg vaak in een psychiatriese inrichting belandt. Wij willen
lesbies zijn in een vrouwenbeweging, die sterk en solidair genoeg is om voor elkaar te krijgen, dat
we de tijd en het geld krijgen om ongestraft zelf te kunnen beslissen wat voor leven we willen. Dit
betekent dat we ons op de een of andere manier moeten organiseren met andere vrouwen. Dit
betekent niet dat we de speciale belangen van lesbiese vrouwen terzijde moeten schuiven of dat
we onze strijd als lesbiese vrouwen moeten verwaarlozen. Veel van onze behoeften als lesbiese
vrouwen zijn gelijk aan die van andere vrouwen.
Getuigen 3, 4, 5, 6 en 7: Duitsland
Deze getuigenis werd voorbereid, door vrouwen van het Lesbisches Aktions Zenter in West-Berlijn
en de vijf vrouwen die haar geschreven hebben zullen haar voorlezen.
Diskriminatie van lesbiese vrouwen vormt de uiterste vorm van seksuele onderdrukking van
vrouwen. Hier vertoont de angst van mannen voor seksueel onafhankelijke vrouwen zich het
duidelijkst. Door hun manier van leven vormen lesbiese vrouwen een bedreiging voor de
fundamentele principes van de patriarchale maatschappij, het huwelijk en het gezin. Aangezien
vrouwen niet verondersteld worden hun eigen seksualiteit te ontwikkelen, zijn seksuele behoeften
buiten mannen om verboden. Omdat de penetratie door een man als seksueel geldig wordt
beschouwd, doet elke vrouw die er zich bewust van is dat ze voor haar seksuele bevrediging geen
man nodig heeft en geen man wil, een aanval op het monopolie van mannen op seksueel gebied
en daardoor op hun overheersing.
Daarom bestempelt men lesbies zijn als een afwijking en diskrimineert en vervolgt men vrouwen
die er openlijk voor uit komen dat ze lesbies zijn. In januari '73 haalde een diskriminatie-kampanje
tegen lesbiese vrouwen grote koppen in de westduitse kranten, waardoor de publieke opinie
inzake het proces tegen twee lesbie se vrouwen in de herfst van 1974 werd gemanipuleerd. Een
paar gevallen generaliserend, werd er gesuggereerd dat alle lesbiese vrouwen naar kriminaliteit
http://www.purepage.com Previous page Top Next page