Navigation bar
  Print document Start Previous page
 12 of 21 
Next page End 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17  

12
dat betekent op zijn beurt geestelijke inferioriteit.'
26
In deze redenering stelde Davenport uiteindelijk armoede gelijk aan een erfelijke
geestesziekte.
'De mens is een organisme - een dier; en de verbeteringswetten voor graan en renpaarden
zijn ook op hem van toepassing. Als men deze eenvoudige waarheid niet aanneemt en de
huwelijkskeuze niet laat beïnvloeden, dan zal er geen menselijke vooruitgang meer
zijn. '
27
Daarin moest de Amerikaanse bevolking gaan geloven; 'Eugenics as a Religion' was dan
ook de titel waaronder Davenport ooit een lezing hield waarin hij zijn eugenetiese
geloofsbelijdenis uit de doeken deed. Naast Davenport waren Prescott Farnsworth Hall,
Henry Herbert Goddard en Madison Grant de wetenschappers die het nadrukkelijkst met
hun eugenetiese opvattingen aan de dag traden. Ieder had zo zijn eigen specialiteiten in
'erfelijke inferioriteit' maar allen voerden strijd tegen die mensen die verdedigden dat 'de
omgeving' misschien toch meer over levensomstandigheden zei dan 'de erfelijkheid'. In
de woorden van Madison Grant:
'Er bestaat heden ten dage een wijdverbreid en noodlottig geloof in de macht van de
omgeving en in onderwijs en kansen als middel om de erfelijkheid te veranderen. Dat
komt voort uit het dogma over de mensenbroederschap, dat op zijn beurt afkomstig is
van de slordige denkers van de Franse Revolutie en van hun Amerikaanse nabootsers.
Dat soort geloof heeft veel schade berokkend in het verleden en als er niet tegenin gegaan
wordt, dan kan het zelfs nog ernstiger schade berokkenen in de toekomst. (...) en het heeft
ons vijftig jaar gekost om te leren dat Engels spreken, nette kleren dragen en naar school
en de kerk gaan een Neger niet in een witte man verandert. Net zo min als een Syriese of
Egyptiese vrijgemaakte slaaf veranderde in een Romein door een toga te dragen en in het
amphiteater voor zijn favoriete gladiator in de handen te klappen. Amerikanen zullen een
vergelijkbare ervaring opdoen met de Poolse Jood, wiens dwergachtige gestalte, eigenaar-
dige geestesgesteldheid en genadeloze aandacht voor zijn eigenbelang worden geënt op de
stam van de natie.'
28
Net zoals Galton en Davenport propageerde hij in zijn aanval op sociale hervormersters
van verschillende stromingen zijn eugeneties programma, met een beroep op de darwini-
aanse natuurwet:
'Het onterechte ontzag voor datgene waarvan men denkt dat het goddelijke wetten zijn
en het sentimentele geloof in de heiligheid van het menselijk leven strekken ertoe dat de
eliminatie van defekte kinderen wordt voorkomen, evenals de sterilisatie van die
volwassenen die van geen enkele waarde voor de gemeenschap zijn. De natuurwetten
eisen de vernietiging van de 'unfit', en het menselijk leven is alleen waardevol als het
bruikbaar is voor de gemeenschap of het ras.'
29
Vanaf ongeveer 1910 begonnen de overheden van de staten én de centrale overheid het
beleid van de zogenaamde natuurlijke selektie vorm en inhoud te geven. Huwelijksverbo-
den tussen 'zwart' en 'wit' waren er al als een soort basis.
Een eenvoudige en doeltreffende vorm van dat beleid was het onthouden van mediese
zorg aan armen. Dat gebeurde over het algemeen met het argument dat hun ziektes geen
echte ziektes waren maar erfelijke degeneratieverschijnselen, waartegen niets te doen
was. In 'The legacy of Malthus' geeft Allan Chase als een van de voorbeelden van een der-
gelijke strategie een uitgebreide beschrijving van onder andere de wetenschaps- en
overheidsbemoeienissen met de ziekte 'Pellagra', die veroorzaakt werd door vitamine-H-
tekort.
30
Sterilisatie was een andere manier om de 'undeserving poor' aan te pakken. Indiana was
de eerste staat die, in 1907, met een sterilisatiewet kwam waarin de gedwongen
                                                
26
A. Chase, The legacy of Malthus, the social costs of the new scientific racism, University
of Illinois Press 1980. geciteerd p 157
27
idem p 157
28
idem p 171/172
29
idem p 171
30
The Legacy p 201 vlgg
Previous page Top Next page