ALLE ARTIKELEN






Marijke Ekelschot 2005 5 pag.

Getrouwd met het Nederlandse immigratie- en emancipatiebeleid

In het immigratiebeleid worden patriarchale huwelijksplichten, die in Nederland allang uit wetten verwijderd zijn, ongegeneerd opgelegd aan 'importbruiden'.






Marijke Ekelschot 2005 1 pag

Mijn verlanglijst

Een feministies aktieplan in 200 woorden.





Marijke Ekelschot 2004 2 pag.

16 Stellingen

Voor een nog te voeren debat.






Marijke Ekelschot 2003 1 pag.

Inburgeringsles voor een importbruid

Les 1: Nederland is een geëmancipeerd walhalla





Marijke Ekelschot 2003 2 pag.

Dat mogen we niet

Hoe een 'lastige' 86-jarige moeder in een verzorgingshuis aan haar einde kwam.





Marijke Ekelschot 2003 2 pag.

Uittegratie

Vrouwen moeten zich niet laten meeslepen in 'het integratiedebat', maar de oude 'uittegratie-idealen' weer uit de kast halen.





Marijke Ekelschot 2002 14 pag.

Geschiedenis, verklaringen en akties van Vrouwen Tegen Uitzetting

Over dit, in 1996 gestarte, samenwerkingsverband tussen vluchtelinges en Nederlandse vrouwen.





Marijke Ekelschot 2000 5 pag.

De status van vrouwen

Bespreking van T. Spijkerboers Gender and Refugee status





Anneke van Baalen 1997 15 pag.

Asiel in wonderland, de patriarchalisering van vluchtelingen

Emancipatorische en culturele mythes zorgen voor een imaginaire scheiding tussen het demokratiese westen en de rest van de wereld. In het vluchtelingenbeleid worden de implikaties van die mythes zichtbaar.





Anneke van Baalen 1997 1 pag.

Slachtofferschap

Het is (on)begrijpelijk dat de vrouwenbeweging van slachtofferschap is beschuldigd. En: 'Als het slachtoffer wordt afgeschaft, houdt de strijd tegen de onderdrukking ook op.'





Anneke van Baalen 1996 2 pag.

De Harde Kern; wel feministisch, niet geëmancipeerd

Bespreking van het boek met deze titel.





Marijke Ekelschot 1993 1 pag.

Wegmaken

Over jongeren die jongens zijn, ongeboren meisjes en het bevolkingsregister.





Marijke Ekelschot 1993 1 pag.

Modem m/v

Dat de elektroniese tippelzone vol zit met mannen wordt gekoppeld aan Foucaults geschiedenis van de seksualiteit.





Marijke Ekelschot 1993 2 pag.

Lezen en genen

Moeten pasgeboren jongetjes weggegooid of voorgelezen worden?





Anneke van Baalen 1992 7 pag.

Positieve actie, manschappij en socialisme

De discussie over positieve aktie voor leden van gediskrimineerde groepen had het interessantste debat van de eeuw kunnen worden. Waarom is dat niet gelukt en zou het alsnog kunnen lukken?





Anneke van Baalen 1991 9 pag.

Konsept

De patriarchale produktiewijze is weliswaar uit het bewustzijn verdwenen, maar het kapitalisme maakt er gretig gebruik van, ondertussen de illusie van totale vrijheid en gelijkheid verspreidend. Als Freuds teorie 'gekanteld' wordt tot een teorie over het verborgen bewustzijn van reëel bestaande patriarchale verhoudingen, kan hij met een kritiese Marxkritiek verbonden worden tot een feministiese patrikapitalisme-kritiek.





Anneke van Baalen 1991 3 pag.

Beweging en ouderdom

Hoe is het mogelijk dat, terwijl vrouwen steeds ouder worden, de vrouwenbeweging zo jong gestorven is.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1991 2 pag.

Revolutie

Over hoe vrijwel de hele westerse wereld zich aan 'de kogelvrije borst van vader Bush nestelt' en waarom feministen eigenlijk van mannenhaat worden beschuldigd.





Tekstverwerken 1990 2 pag.

Een persiflage op het dekonstruktionisme.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1990 2 pag.

Kinderbevrijding

'Kinderen zijn wezens met net zoveel burgerlijke rechten en vrijheden als hun eigenaren hen toestaan.' Kinderbevrijding betekent autonomie, maar hoe dat voor elkaar te krijgen.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1990 2 pag.

Een toekomstvisie zonder tanden

Een voorstel aan het pas ontstane Groen Links om ‘natuur’ en ‘milieu’ te herdefiniëren tot ‘mondiale gezondheidszorg ook met het oog op de toekomst’, en om zich verder vooral toe te leggen op demokratisering binnen de eigen klup.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1990 2 pag.

De vrouw een mens, de wet een droom

Over o.a. de relatie tussen de Wet Gelijke Behandeling m/v en de aandacht voor mannenvoetbal.





Anneke van Baalen 1990 6 pag.

Het recht op positieve actie

Het 'gelijkheidsbeginsel' en het 'diskriminatieverbod' zijn twee verschillende principes. In plaats van je af te vragen of positieve actie wel mag, is het logischer te proberen via de rechter de plicht tot positieve actie af te dwingen.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1989 3 pag.

Als zij kan wat hij kan is hij dan wel een echte man?

Vrouwen moeten ophouden te denken dat wat mannen op de primaire arbeidsmarkt doen 'werken' is en zich vrolijk storten in de broederlijke strijd om mannelijkheid die daar uitgevochten wordt. Een strijd die heel wat minder gewelddadig is dan wat zich in menig huishouden afspeelt.





Anneke van Baalen 1988 3 pag.

Moeder heeft de paraplu ingeklapt

Over het soort onbehagen dat in Man Vrouw Maatschappij dominant geweest was en erin resulteerde dat MVM, meer dan het begin van de tweede feministiese golf, een soort voortzetting en afsluiting van de eerste golf werd.





Anneke van Baalen 1988 4 pag.

Adieu MVM 1988

Na twintig jaar hief Man Vrouw Maatschappij zichzelf op. Waarom eigenlijk? En hoe ging het er toe in de eerste jaren?





Marijke Ekelschot 1988 2 pag.

Achter de dijken

Waarom mannen niet en honden wel werden toegelaten in het vrouwencafé. Of was het toch net iets anders?





Anneke van Baalen 1988 2 pag.

1987 en De Tweede Sekse

Bespreking van Judith Okely's Simone de Beauvoir.




Anneke van Baalen 1987 2 pag.

Wachten op een biografie zonder scepsis

Boeksbespreking van Marijke Harberts' Afscheid van Joke Smit





Anneke van Baalen 1987 3 pag.

Hoe heerlijk lelijk waren zij! Tennis en feminisme en tennis

'Tennissende mannen verkopen tennis, rackets, schoenen en vlotte, maar onflatteuze truitjes. De vrouwen verkopen mode en kosmetika ...'





Marijke Ekelschot 1987 2 pag.

Pro-media of anti-man

Het ging niet goed met de vrouwenbeweging en haar media. Zouden wat meer anti-manaktiviteiten beide niet weer tot leven kunnen brengen.





Anneke van Baalen 1987 8 pag.

De Hoge Raad en de administratieve huwelijksoplegging.

De vrijetijdsspionage van een ambtenaar van sociale zaken leidde tot het intrekken van de bijstandsuitkering van zijn 'buurvrouw'. Na veel rechtszaken kwam het allemaal weer goed. Maar wat betekende dat 'goed' eigenlijk, gelet op de verschillende motiveringen




Anneke van Baalen 1987 7 pag.

Positieve actie, een carnavaleske eis

Een bespreking van B.P. Sloot's proefschrift over positieve discriminatie, gekoppeld aan een pleidooi voor het oprichten van een vereniging voor mannendiscriminatie.




Anneke van Baalen 1987 6 pag.

Overheid radikaler dan vrouwenbeweging?

Willen traditionele mannenberoepen en –funkties veroverd kunnen worden door vrouwen i.h.a. en door mannen uit 'etniese minderheden', dan moet de vrouwenbeweging het voortouw nemen in het claimen van verplichte positieve actie.





Anneke van Baalen 1987 2 pag.

Het schuim der natie

Het unieke aan Valerie Solanas' SCUM-manifesto is dat het over mannen gaat. Zij verbeeldt onnavolgbaar de vrouwenwensdroom van wraak.





Annemarij van Bakelschot 1986 3 pag.

Weer helemaal vief aan de slag

Als zoveel vrouwen de beweging verlaten (hebben), hoe lukt het dan om toch vrolijk door te gaan.





Anneke van Baalen 1986 4 pag.

Simone de Beauvoir, in memoriam

De Beauvoir sprong weliswaar zelf een beetje vreemd om met de vrijheid die ze propageerde, maar haar werk heeft nog steeds een onschatbare betekenis voor individuen in bewegingen.





Marijke Ekelschot 1986 2 pag.

Gerontofilie

Over een miskend maatschappelijk probleem, waarbij kinderen een onaangename rol spelen.





Marijke Ekelschot 1985 1 pag.

Zijn kresjes goed voor moeders?

Literatuur- en praktijkonderzoek geeft aan dat het antwoord 'ja' of 'nee' is.





Marijke Ekelschot 1985 3 pag.

Herwaardering van de mannenhaat

Een zoektocht naar verklaringen voor de afname van de vroeger zo vanzelfsprekende mannenhaat.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1985 11 pag.

Links en het lichaam; sociokratie en korpodemokratie

Over de mensbeelden van conservatieven, progressieven, links en rechts. En hoe het individuele-ontplooiingsgeloof onverschillig maakt voor onrecht dat anderen wordt aangedaan.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1985 3 pag.

Gewone mensen en vooroordelen

Hoe valt de warme politieke aandacht voor 'gewone mensen' te verklaren als blijkt dat het vooral racisten zijn die als 'gewone mensen' worden gezien?





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1985 3 pag.

Politieke partijen en racisme

De achtergronden van de advertentiekampanje 'Verbied de Centrumpartij'.





Marijke Ekelschot 1983 21 pag.

Darwinisme: racisme en seksisme als wetenschap

Het scheppingsverhaal kan wel een patriarchaal sprookje zijn, maar hoe zit het eigenlijk met de evolutieleer? Welke (patriarchale) geloven en praktijken zijn in die 'wetenschap' terechtgekomen?





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1983 16 pag.

Counselen: herwaardering van rechts

Onderzoek naar de herkomst, grondslagen en werkwijze van de nogal in het geheim opererende co-counselbeweging, die in het vrouwenwelzijnswerk zoveel aanhang had.





Anneke van Baalen 1983 5 pag.

Alice Miller en de opvoeding

Bespreking van twee boeken van de zo populaire Zwitserse psycho-analytica. Met een nieuwe hypothese over wat 'identifikatie met de onderdrukker' eigenlijk betekent.





Anneke van Baalen 1982/1983 11 pag.

Natuurkalender

Tien kritiese, vrolijke en soms sombere columns over resp. de koe als begin van bewustwording; het korhoen en de wetenschap; apen; hout; gebiologeerd; grootstedelijke landbouw; vogels tegen Bouterse; heimwee naar Aerdenhout, en het betere milieu.





Anneke van Baalen 1982/1983 4 pag.

Anna Freud en het moederschap

Bespreking van Anna Freud's wetenschappelijke studies over kinderen die zonder moeders opgroeien.



Vrouwenkrantartikelen 1980-1982 21 pag.

Een selectie. Over o.a. Het groepsproces; nieuwe lerarenopleidingen; fabrieksarbeidsters in Peru; roldoorbrekend opvoeden; opgedrongen moederschap; de bijstand.





Anneke van Baalen 1982 2 pag.

Vrouwenbladen, schop eens een rel

Opzij, Serpentine, Vrouwentongen -, ze zijn allemaal zo onnoemelijk saai. Het lijken wel Kerkbladen. Hoe het anders zou kunnen.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1982 4 pag.

De seksuele revolutie

Michel Foucault's Geschiedenis van de seksualiteit wordt een stuk begrijpelijker als je hem verbindt met radikaal feministiese inzichten over de patriarchale plicht tot beschikbaarheid en de moderne dwang tot 'genieten'.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1982 18 pag.

Feminisme en Marxisme; achtergronden van Geschiedenis van de Vrouwentoekomst

'Alleen een konsekwent volgehouden keuze voor een historiese mensopvatting kan vrouwen en mannen uit biologistiese valkuilen houden'. In dit artikel leggen de schrijfsters gedetailleerd uit hoe zij 'in debat met' Simone de Beauvoir, Shulamith Firestone, Marx, Engels en Weber tot hun in Geschiedenis van de vrouwentoekomst ontvouwde feministiese historiese teorie zijn gekomen.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1982 5 pag.

Nieuwste ontwikkelingen in de soc-fem; afscheid van feminisme en marxisme

Linkse mannen zijn massaal in krisis en 'hun' vrouwen nemen dus ook maar afscheid van linkse idealen door zich in de 'lijfpolitiek' te storten.





Anneke van Baalen 1982 3 pag.

Zwakke ego’s

Een bespreking van Maarten 't Hart's De vrouw bestaat niet. Over zijn hilarische bespreking van Meulenbelt's De schaamte voorbij en andere vrolijke pareltjes, en over zijn intellektuele luiheid.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1982 7 pag.

De seksuele revolutie van het moederschap

Bespreking van (de onbegrijpelijk entoesiaste ontvangst van) Adriënne Rich' Uit vrouwen geboren.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1982 5 pag.

De verwarring

Dat het kapitalisme een onpersoonlijk geldnetwerk is wordt steeds duidelijker. De vrouwenbeweging zou er baat bij hebben als het mannelijke overheersingssysteem óók gezien werd als iets onpersoonlijks.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1982 2 pag.

Mannelijkheidswaan

Hoe en waarom gewelddadige rotjongens de warme sympathie kunnen opwekken van het schijnbaar linkse welzijnswerk.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1982 3 pag.

Vrouwenbeweging en fascisme

Er waarde heel wat racisme, anti-semitisme en obsessie met 'de natuur der vrouw' rond in de eerste feministiese golf. De moderne variant van de pseudo-biologiese argumentaties van toen is te vinden in de 'sociobiologie'.




Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1982 2 pag.

Wie organiseert de volgende staking?

Onpersoonlijke communicatienetwerken als de telefoon bieden de mogelijkheid, zoals de organisatie van de Vrouwenstaking liet zien, razendsnel veel vrouwen te bereiken. Zo'n netwerk, gekoppeld aan tijdelijke mandaten voor wisselende groepen, biedt ongekende aktiemogelijkheden.





Marijke Ekelschot 1981 2 pag.

Our eggs ourselves

Hoeveel eierstokken hebben vrouwen eigenlijk? En wat moeten ze met al die eieren? Een persiflage op de moederschaps- en 'lijfpolitiek'obsessies van delen van de vrouwenbeweging.





Anneke van Baalen 1981 3 pag.

Joke Smit: de spanning tussen radikaliteit en reformisme

In Memoriam. Hoe Joke Smit een radikale diagnose omzette in een parlementair-burokratiese strategie en de implikaties daarvan voor de vrouwenbeweging.

HET ECHTE NIEUWS OVER DE VROUWENSTAKING

Een speciale uitgave door De Bonte Was en Vrouwenkrant, verschenen op 14 april 1981. Informatie uit het hele land over de stakingsdag, abortus internationaal, en een oproep voor de door Wij Vrouwen Eisen georganiseerde Binnenhofblokkade op 28 april 1981.




Frederike van Leeuwen 1981 5 pag.

Stakingsdagboek

Drie weken duurde de voorbereiding van de staking tegen de abortuswet op 30 maart 1981. Eén van de vrouwen van het 'landelijk komitee' hield een dagboek bij.





VROUWENSTAKINGSKRANT

De Bonte Was, Vrouwenkrant en Vrijwilligstersbond vormden het landelijk komitee dat de vrouwenstaking tegen de abortuswet, op 30 maart 1981, initieerde en voorbereidde. Op 21 maart verscheen de stakingskrant, in een oplage van 225.000 exemplaren, met informatie over 14 jaar abortusstrijd, de nieuwe wet, een stakingsoproep, adressen van alle tientallen plaatselijke stakinskomitees, etc.





Anneke van Baalen 1981 4 pag.

Tien jaar radikale vrouwenbeweging. Of: haalt de radikale vrouwenbeweging 1984?

Een van de doelen van de radikale beweging was het tot stand brengen van solidariteit die niet gebaseerd was op persoonlijke sympathieën, maar op gedeelde inzichten in de situatie van vrouwen. De individualistiese terapiestromingen en de werkzaamheden van het zogenaamde vrouwenwelzijnswerk ondermijnden dat doel op alle mogelijke manieren.

Vrouwenkrantartikelen 1978-1980 16 pag.

Een selectie. Over o.a. Vrouw in de bouw; taxichauffeuse; depressie; de Fort; vrouwengevangenis; prostitutie; werkloosheid als keuze; bermfeminisme.





Anneke van Baalen & Marijke Ekelschot 1979 4 pag.

Vrouwen in links mannenland. Hoe krijgen we ze er weer uit?

Onder de titel 'Vrouwen in links mannenland' organiseerde De Groene Amsterdammer een schriftelijk debat tussen de verschillende linkse feministiese stromingen. Deze bijdrage is toegespitst op de vraag welk soort feministies en socialisme de zogenaamde 'fem-socbeweging' eigenlijk aanhing.





Anneke van Baalen 1979 2 pag.

Het kinderhuis

'Mijn kinderen wonen al een jaar of zeven in een Kinderhuis. Dat betekent dat er in hun huis geen volwassenen wonen, alleen kinderen. De kinderen hoeven echter niet voor zichzelf te zorgen: daarvoor is bij toerbeurt een van hun ouders aanwezig (...). Er wonen meestal zes kinderen, die samen vijf ouders hebben die aan de verzorging meedoen.' Over hoe de eigendomsclaim van ouders op kinderen doorbroken kan worden en moeders van hun permanente beschikbaarheid verlost kunnen worden.





Een avondje uit 1979 3 pag.

Op 18 mei 1976 begon de bezetting van de Bloemenhove-abortuskliniek in Bloemendaal, ter voorkoming van een sluiting ervan door de toenmalige minister van Justitie, van Agt. Hoe dat bezetten ging en afliep, wordt beschreven door één van de initiatiefneemsters. De Bonte Was droeg dit affiche bij





De zaak tegen de zaak 1979 2 pag.

Vrouwen Tegen Seksueel Geweld ondernam aktie tegen mr Gerbrandy die, in een hoger-beroepszaak van verkrachtende Hell's Angels, een 'gezellige-mannen-onder-mekaarsfeer' had gekreëerd.





Averroës 1978 3 pag.

Een bespreking van hoe de Stichting Averroës, onder het mom van hulpverlening aan Nederlandse vrouwen die met een 'mediterrane' man getrouwd zijn, de disciplinering van die vrouwen ter hand neemt, tot zij passen in het door Averroës zelf gekreërde beeld van 'de mediterrane cultuur'.





Blijf van m'n Lijf 1978 8 pag.

Één van de oprichtsters van het eerste Blijfhuis in Nederland (1975) schrijft over de voorbereidingen, het begin en de eerste jaren, waarin een aantal huisregels de oorspronkelijke optimistiese anarchie tot een leefbaarder situatie moest maken.





Vrouwen Bellen Vrouwen 1978 3 pag.

Één van de oprichtsters beschrijft hoe, ondanks tegenwerking van officiële hulpverleningszijde, eind 1974 in Amsterdam de eerste 'vrouwentelefoon' van start ging.



Vrouwenkrantartikelen 1976-1978 16 pag.

Een selectie. Over o.a. vrouwen en politiek; de Bloemenhovebezetting; verkrachting; aktievoerende PTT-vrouwen; werkloosheid; leven met een vrouw; mishandeling





Anneke van Baalen 1977 11 pag.

Primaire en secundaire klassen: wat feministen van het marxisme kunnen leren, en wat niet

Het kapitalisme is heel wat jonger dan de patriarchale overheersing. De kritiek van Marx en Engels op het kapitalisme kan dan ook niet zomaar getransformeerd worden tot een – onderdeel van – een feministies programma.





De Strijdijzers 1977 7 pag.

Verschillende auteurs schrijven over de akties en voornemens van de Strijdzijzergroepen die gestart zijn n.a.v. de diskussiedag over het ts. Feminist, op 17 september 1977





De Bonte Was 1977 3 pag.

Feministies Manifest 1977

Een verwoede poging om de vrouwenbeweging in beweging te houden en de revolutie een stapje dichterbij te brengen.





De Bonte Was 1977 6 pag.

Inkapseling

Bewegingen van opstandigen kunnen op allerlei manieren uitgeschakeld worden. Inkapseling via subsidies en 'terapieën' bedreigen de vrouwenbeweging.





Anneke van Baalen 1976 1 pag.

Een Vrouwenpartij?

Leidt een eventuele Vrouwenpartij alleen tot het uitakteren van machteloosheid, of biedt zij nog andere perspektieven?



Vrouwenkrantartikelen 1972-1975 18 pag.

Een selectie. O.a. over het praatgroepcongres in Loosduinen; een interview met de eerste praatgroep; machtsverhoudingen tussen vrouwen; het Vrouwenbevrijdingsfront.





Anneke van Baalen & Everdine Iemhoff 1972 2 pag.

Vrouwen en klassestrijd

Willen arbeiders het kapitalisme wel afschaffen of willen ze er gewoon bijhoren? En wat wil de vrouwenbeweging eigenlijk?





Anneke van Baalen 1971 7 pag.

Nieuwe visies op de positie van de vrouw, en wat doen we eraan?

Waar komt vrouwenonderdrukking vandaan en wat is de beste strategie om er een eind aan te maken? Aan de hand van een kritiese bespreking van boeken van belangrijke schrijfsters uit die tijd, geeft van Baalen de eerste aanzetten voor een histories-materialistiese teorie en pleit zij voor een autonome, radikale vrouwenbeweging.





Notulen begin praatgroepbeweging 1971 2 pag.

Vrouwen uit MVM en Dolle Mina die in een beweging zonder mannen verder wilden, legden op 8 september 1971 de basis voor wat de autonome (praatgroep)beweging zou worden.





Barbara Mehrhof 1970 4 pag.

Klassestruktuur binnen de vrouwenbeweging

Een aanklacht tegen de vrouwen die de vrouwenbeweging gebruiken om zelf een behagelijke positie in een onveranderde samenleving te verwerven, gekoppeld aan een pleidooi voor reële gelijkheid en solidariteit binnen de beweging.





Pat Mainardi 1970 5 pag.

De politiek van het huishouden

Verplicht materiaal voor vrouwen die het gevecht om de eerlijke verdeling van het huishouden willen winnen.





Valerie Solanas 1967 5 pag.

S.C.U.M. Manifesto

Het nog steeds onovertroffen mannenhaatmanifest van de 'Bond voor het Uitroeien van Mannen'.